Producenci
Produkt dnia
Jaki wpływ mają witaminy lub ich brak na zdrowie?
Jaki wpływ mają witaminy lub ich brak na zdrowie?

Jaki wpływ mają witaminy lub ich brak na zdrowie?

Witaminy laikom kojarzą się przede wszystkim z owocami i warzywami, jako najlepszymi ich źródłami. Prawda o witaminach, ich roli w organizmie i przyswajalności jest szersza i bardziej złożona, o czym często ludzie przekonują się, zapadając na zdrowiu lub wpadając w awitaminozę, czy hipowitaminozę mimo picia soków owocowych, czy jadania warzyw. Co trzeba wiedzieć o witaminach — podpowiadamy.

Czym są witaminy i jaka jest ich rola w organizmie?

Witaminy to grupa związków chemicznych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowania zdrowia. Za odkrywcę witamin uznaje się polskiego biochemika Kazimierza Funka, który w 1913 roku po raz pierwszy wydzielił witaminę B1, zwaną tiaminą. Wcześniej ludzkość chorowała, nie mając pojęcia, że niektórym z tych chorób można skutecznie zapobiegać uzupełniając w organizmie witaminy, których brak może powodować wiele dysfunkcji i przyczyniać się do powstawania chorób. Dopiero właśnie XX wiek przyniósł przełom w badaniach. Odkryto, że witaminy pełnią funkcje biokatalizatorów procesów metabolicznych w komórkach, co przyczynia się do harmonijnej pracy organizmu, a ich niedobór lub nadmiar może zakłóca te procesy. Trzeba jednak wiedzieć, że organizm ludzki nie jest w stanie wytwarzać sam witamin, co oznacza, że musimy je dostarczać w pożywieniu lub w postaci suplementów. 

Jakie funkcje pełnią poszczególne witaminy w organizmie człowieka?

Obecna nauka wyodrębniła szereg witamin, wśród których każda ma ogromne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, ale ich funkcje są różne. Oto one:

Witamina A

Witamina A zwana retinolem, czy beta-karotenem uczestniczy w procesie widzenia. Jej brak powoduje tzw. kurzą ślepotę. Objawia się to wydłużonym czasem adaptacji wzroku do widzenia przedmiotów w ciemności. Witamina ta odpowiada również za prawidłowe funkcjonowanie nabłonka skóry i śluzówek. Sucha skóra i wysuszone błony śluzowe mogą oznaczać jej niedobory. Pozbawione śluzu nabłonki stanowią prostą drogę dla wirusów i bakterii. Witamina ta odgrywa więc ważną rolę w utrzymaniu odporności organizmu. Suplementując jednak trzeba uważać, żeby nie przyjmować jej za dużo, ponieważ kumuluje się w wątrobie i może szkodzić. 

Witamina C

Witamina C zwana również kwasem askorbinowym, jest ważnym przeciwutleniaczem i ma wpływ na asymilację żelaza, utrzymanie prawidłowego stanu tkanki łącznej, zębów i kości. Wzmacnia odporność na infekcje i jest konieczna w syntezie kolagenu. Jej obecność ułatwia także gojenie ran. Niedobór natomiast może skutkować zaburzeniami w układzie krążenia, szybszym łapaniu infekcji. Sygnałami niedoboru są krwawiące dziąsła, bóle mięśni, osłabienie, łatwość tworzenia się siniaków. 

Witamina D

Witamina D ułatwia wchłanianie wapnia i warunkuje prawidłową mineralizację kości oraz zębów, a także wzrost. Bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Może wytwarzać się w ludzkim organizmie pod wpływem działania promieni słonecznych, ale często spotyka się jej niedobory, szczególnie w miesiącach jesiennych i zimowych, więc powinno się ją suplementować. Niedobory bowiem mogą być groźne i powodować nie tylko częstsze infekcje, ale też osłabienie mięśni, choroby stawów, wypadanie zębów, deformacje kości. 

Witamina E

Witamina E zwana tokoferolem jest przeciwutleniaczem, chroni błony biologiczne, wpływa na metabolizm mięśni i krzepnięcie krwi. Wspomaga pracę wielu narządów i procesów neurologicznych. Jej niedobór może skutkować obniżeniem płodności, dystrofiami mięśniowymi, uszkodzeniami nerwów, osłabieniem i wieloma innymi zaburzeniami. Objawami niedoboru może być zmęczenie, przebarwienia skórne, zwiotczenie skóry, 

Witamina K

Witamina K ta ma duże znaczenie w prawidłowym krzepnięciu krwi. Wpływa też na układ kostny. Jej niedobór sprawia, ze rany goją się dłużej, podobnie jak siniaki na skórze. Ma również wpływ na prawidłową pracę jelit, a niedobory mogą skutkować zaburzeniami w ich funkcjonowaniu. 

Witaminy z grupy B

Jest cała gama witamin z grupy B, do których zaliczamy tiaminę, czyli witaminę B1, ryboflawinę, czyli B2, niacynę, czyli B3, kwas pantotenowy, czyli B5, pirodyksynę, czyli witaminę B6, biotynę, czyli witaminę B7, kwas foliowy, czyli B9 oraz witaminę B12. Każda z nich ma odrębne bardzo ważne funkcje w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, których nie sposób tu omówić. Brak jakiejkolwiek zakłóca pracę organizmu. Z tego względu witaminy z grupy B często suplementuje się łącznie jako witaminę B complex lub wzbogaconą o inne witaminy multiwitaminę. Warto wiedzieć natomiast, że witaminy z grupy B warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, krwiotwórczego, skóry i wielu innych procesów. Braki tych witamin mogą objawiać się między innymi tikami nerwowymi, drżeniem mięśni, zajadami, stanami zapalnymi skóry, depresją. To tylko niektóre symptomy niedoborów. Może być ich tak dużo, że omówienie wszystkich wymagałoby osobnego artykułu. 

Co trzeba wiedzieć o wchłanianiu witamin?

Witaminy musimy do organizmu dostarczać z pożywieniem oraz drogą suplementacji. Niezależnie od tego, czy łykamy tabletkę z daną witaminą, czy mamy ją w pożywieniu warto wiedzieć, że nie wszystkie witaminy wchłaniają się w taki sam sposób. Istnieją bowiem witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak witamina A, E, D i K. Oznacza to, że podczas przyjmowania ich, konieczna jest obecność tłuszczu, aby organizm mógł z jej dobrodziejstwa skorzystać. Pozostałe witaminy, czyli C i B rozpuszczalne są w wodzie. Tych nie musimy łykać podczas posiłków. Wystarczy popić wodą. 

Dlaczego suplementacja czasami jest konieczna?

Nawet jeśli stosujemy dobrze zbilansowaną i różnorodną dietę, nieraz nie jest ona w stanie dostarczyć nam w takiej ilości witamin, jakiej organizm potrzebuje. Wynika to z faktu, że niektóre witaminy bardzo łatwo można zniszczyć w procesie przygotowywania posiłków, a organizm ich nie kumuluje. Wysoka temperatura, czy światło słoneczne mają na to wpływ. Szczególnie wrażliwa na ulatnianie się jest witamina C. Witamin z grupy B natomiast często brakuje osobom, które nie jedzą mięsa. Dotyczy to szczególnie witaminy B12. Z kolei niedobory witaminy D są często spowodowane niedostateczną ekspozycją ciała na słońce i małą jej zawartością w żywności. 

Witaminy mają niebagatelny wpływ na nasze zdrowie, a ich niedobór prowadzi najpierw do odczuwania przykrych symptomów, a następnie jeśli się go nie uzupełni, może być przyczyną groźnych schorzeń. Warto więc zadbać o to, by w diecie dostarczać ich jak najwięcej, a jeśli nie jesteśmy w stanie tego robić, odżywiając się komercyjnie przetworzoną żywnością, postarajmy się o wartościowe suplementy diety, które skutecznie te niedobory uzupełnią.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl